Home | Promovare si parteneri | Oameni adevarati | Termeni si conditii | Contact
Star Press - Ziar electronic Constanta
Editia online nr. 3347
Miercuri, 21 octombrie 2020
08:00:31

Dieta pentru un somn odihnitor - 28 Aug 2015

 
Un pahar cu lapte degresat baut seara inainte de culcare, dar si zarzavaturile, legumele cu frunze verzi, cerealele integrale, ciupercile, fructele, semintele sau busuiocul consumate la cina induc somnul.

 Insomnia reprezinta incapacitatea unei persoane de a adormi sau de a-si mentine somnul pe o perioada de cateva ore, cauzele acesteia fiind legate de prezenta unei patologii, viata stresanta, consumul excesiv de cofeina sau alcool, regimul de viata dezordonat sau dependenta de droguri, sustin nutritionistii.

"Alimentatia prezinta o importanta deosebita in profilaxia si tratamentul insomniei si este esential sa se descopere si evite alimentele care produc intolerante. Asadar, anumite tipuri de alimente ajuta practic la inducerea somnului, in timp ce altele il inhiba", declara, pentru AGERPRES, nutritionistul Lygia Alexandrescu.

Alimente precum zarzavaturile, legumele cu frunze verzi, cerealele integrale (ovazul, orezul brun), ciupercile de toate felurile, fructele, semintele, busuiocul sunt surse bogate de carbohidrati complecsi, care au un efect usor sedativ deoarece cresc secretia de serotonina, neurotransmiterul care induce somnul. Un pahar cu lapte degresat baut seara, inainte de culcare este unul dintre cele mai vechi si eficiente remedii ale insomniei. Laptele contine triptofan care, prin transformarea sa biochimica in serotonina, induce somnul si previne trezirea precoce, sustine specialistul.

Salata verde are o reputatie foarte buna de luptator impotriva insomniei, arata Lygia Alexandrescu, iar acest lucru se datoreaza unor substante cu structura similara opioidelor care sunt prezente in salata. Asadar, salata verde ar trebui sa faca parte constant din cina zilnica alaturi de legume, alune si peste. Toate aceste alimente contin vitamina B3 sau niacin, care este implicata in sinteza serotoninei si promoveaza un somn sanatos. Amestecat cu zeama de lamaie, sucul de salata poate fi o bautura delicioasa, care induce in mod efectiv somnul.

Potrivit nutritionistului, exista bineinteles si alimente si substante care trebuie evitate de catre persoanele afectate de insomnie acestea fiind cafeaua, ceaiul negru, esentele de cola, alcoolul, nicotina, ciocolata, alimentele condimentate, aditivii alimentari, alimentele conservate, sarea si zaharul in exces.

"Sensibilitatea la aceste stimulente variaza de la o persoana la alta, astfel incat exista persoane care ingereaza o cantitate nesemnificativa de ciocolata sau de cafea chiar decofeinizata si care nu pot dormi. Alcoolul, spre exemplu, este o substanta care afecteaza calitatea si durata somnului; prin ingerarea acestuia se elibereaza adrenalina si se blocheaza transportul triptofanului spre creier si scade astfel nivelul de serotonina", explica Lygia Alexandrescu.

De asemenea, trebuie evitate mesele copioase, bogate in proteine, seara la ore tarzii. Carnea usoara de peste sau branza nesarata, lactatele fermentate, salata verde si painea integrala sunt variantele de ales pentru cina. Dimpotriva, sunca, mezelurile, carnatii, branza veche, cartofii prajiti sunt alimente care contin fie multi aditivi alimentari/sodiu, fie tiramina, care creste cantitatea de stimulent noradrenalina secretata de creier.

Specialistii sustin ca hipoglicemia nocturna este un alt element care trebuie evitat deoarece are influenta in mentinerea somnului.

"Atunci cand exista o scadere a nivelului glicemiei, in organism se elibereaza substante gluco-reglatoare, care stimuleaza creierul, fapt ce se concretizeaza in vizite tarzii la frigider. Eliminarea acestui fenomen se va face treptat, inlocuind carbohidratii rafinati cu cei complecsi, care ajuta la mentinerea constanta a glicemiei, dar si a senzatiei de satietate pe o perioada cat mai lunga", precizeaza Lygia Alexandrescu.

Sursa: Agerpres



Da mai departe: