Home | Promovare si parteneri | Oameni adevarati | Termeni si conditii | Contact
Star Press - Ziar electronic Constanta
Editia online nr. 3346
Marti, 20 octombrie 2020
08:36:35

DESCOPERIREA care poate schimba istoria sistemului nostru solar: ce au gasit astronomii - 16 Aug 2015

Astronomii au reusit sa fotografieze o exoplaneta foarte tanara, care s-ar fi format in urma cu mai putin de 20 de milioane de ani in urma, si care ar putea oferi pretioase informatii in legatura cu nasterea unor planete precum Jupiter, cu care este comparabila din multe puncte de vedere, arata un studiu publicat joi in revista americana 'Science'.

Numita '51 Eridani b', planeta este considerata tanara in termeni astronomici, ea formandu-se la 40 de milioane de ani dupa disparitia dinozaurilor de pe Pamant. Ea inca radiaza caldura si astfel a putut fi reperata cu ajutorul noului instrument Gemini Planet Imager (GPI), instalat din 2014 pe telescopul South Gemini din Chile.

Spre deosebire de metodele indirecte folosite anterior, ca de exemplu de telescopul spatial american Kepler, prin care se urmaresc stelele pentru a detecta umbra planetelor care trec prin fata acestora, GPI incearca sa descopere exoplanetele direct prin lumina pe care o emit acestea.

'51 Eridani b' a?? prima exoplaneta descoperita prin intermediul GPI a?? are o masa de doua ori mai mare decat Jupiter si se misca pe orbita unei stele asemanatoare soarelui, foarte tanara si ea, care se afla la aproximativ 96 de ani lumina de Terra, informeaza Reuters si Le Monde. Distanta dintre '51 Eridani b' si soarele sau este putin mai mare decat cea dintre Jupiter si Soare.

'51 Eri b' ofera posibilitatea 'studierii in detaliu a unei planete care este inca influentata de conditiile initiale de formare', au explicat autorii studiului, astronomi de la Stanford University.

Analizele au aratat ca atmosfera acestei planete, la fel ca a lui Jupiter, contine predominant metan, iar oamenii de stiinta spera ca aceasta descoperire ii va ajuta sa afle cum s-au format si cum evolueaza acest gen de planete gazoase uriase.

'51 Eri b' este 'prima planeta tanara (descoperita) care arata probabil ca Jupiter in urma cu miliarde de ani, ceea ce o face sa fie in prezent cea mai importanta piesa dintr-un puzzle asupra formarii planetelor', a subliniat astronomul Travis Barman, de la University of Arizona.

Pana la ora actuala, au fost descoperite doar cateva planete in afara sistemului nostru solar, dar toate sunt foarte mari, de cinci pana la 13 ori mai masive decat Jupiter.

'51 Eri b' este cea mai mica exoplaneta localizata deocamdata si, totodata, una dintre cele mai reci. 'Temperatura ei este de 430 de grade Celsius, asa incat este mult mai calda decat Terra. Dar este mult mai rece decat majoritatea planetelor asemanatoare cu Jupiter observate de astronomi in jurul altor stele, si a caror temperatura este de aproximativ 1.700 de grade Celsius. Jupiter al nostru are circa 143 de grade Celsius, asa incat, 51 Eri b este la mijloc', a explicat, pentru ziarul spaniol 'El Mundo', Eric Nielsen, cercetator la Stanford University.

Sursa: Agerpres.